Translate

onsdag 15 april 2015

Ny säsong i antågan

Hej och hå...

...nu har vi äntligen våren här också i Österbotten och i Nykarleby- Jakobstadstrakten.
I går hämtade jag ut min Strada velomobil från Graphics där den fått en helt ny och fräsch kampanjtejp som sannerligen river upp ögonen på människor. Och det är just det jag primärt vill att det skall göra. Jag har aldrig egentligen haft som huvudmål att tjäna sporsorpengar på min velomobils "dragningskraft". Därför vill jag hellre bjuda ut s.a.s. "kampanjplats" för bl.a. ideella föreningar och evenemang framom att jag och min velomobil skulle bli förknippad med ett visst kommersiellt företag.

Senaste år har jag kört omkring med Yrkeshögskolan NOVIAs logo. Det är ju naturligtvis ett kommersiellt "företag" i sig, men det är också min arbetsplats där jag stolt ville visa "attityd" och kanske få positiv goodwill för min utbildning. Men som sagt så är NOVIA ett bolag med stora ekonomiska resurser som man då kunde tänka också skulle kunna sponsorera på ett professionellt sätt...

Nu är det tid för att marknadsföra den finlandssvenska "konstrundan" som skall gå av stapeln 5-6.9. Det är fråga om den största konstrundan i Finland med hundratals öppna ateljéer.

"Konstrundan" upprätthålls av Svenska Kulturfonden som i sig också den är resursrik och kunde säkert den bidra med ordentliga sponsorpengar för platsen på velomobilen. Men i och med att jag visste att jag var ute alltför sent där processen och planeringen av marknadsföringen redan var lanserad så visste jag att bara jag kan få printningen och tejpnigen betald så är jag är nöjd för i år.

Jag gör detta som ett uttryck för konstens befrämjande och för att kunna hjälpa mina vänner, konstnärerna, i marknadsföringen av deras frivilliga satsning.

Jag ser detta alltså som en viss form av konstperformance på ett relationellt sätt - för den goda sakens/konstens skull... och sen så blev ju också resultatet mycket glatt.
Här kan man absolut utläsa ett slags "win-win situation" och jag tror faktiskt att min frivilliga insats ger ytterligare spinn-off effekt för min egen konstnärliga verksamhet i framtiden...









BORTOM HYBRIS

Den 23.5 skall jag delta i ett seminarium kallad "bortom hybris", insikt, utsikt, möjligheter arrangerad av konstnären Simon Gripenberg. Jag får också möjlighet att avsluta hela seminariet med ett inlägg jag kallat "velomobil-helt enkelt". Läs vidare: http://www.simonshares.org/seminarium/

I går kontaktade Simon mig och bad mig skriva något inför en pressvisning. Då skrev jag:

"Velomobil - helt enkelt", är ett ställningstagande åt ett håll som tar ansats ut det sköra och enkla.Den svaga människan försöker hela tiden göra sig stark och s.a.s. ta plats - visa att man är något. Varje handling leder till nästa, som i sig är annorlunda och konkurenskraftigare än den tidigare. Det här kallar vi "utveckling".

Konkurrens handlar om tävlig som i sig naturligtvis ständigt behöver energi och krafttillskott. För att människan skall må bra så behövers gott energitillskott i form av rent bränsle, motion och energiflöde, stimulans och trimning för själsligt flow. Ett välfungerande samhälle rullar fram på exakt samma sätt.

Är då vårt samhälle, Finland och Österbotten, välfungerande med sunda betingelser? Mitt svar är nej. Trots att vi tror att vi värnar om sundhet, mjuka värden, empati, så köper vi allt större och fler bilar, bygger djupare P-grottor, bygger större shopingcentra lågt borta från våra hem och bygger ännu fler kärnkraftverk.

En velomobil är fortfarande ett sällsynt fordon i våra trakter. Mycket p.g.a. att vi inte vill "sticka ut" och "tro att vi är något". Varför det? Jo jag tror att vi helt enkelt är lata och bygger därmed upp försvarsmetoder för att behålla ett slags integritet.
Eller är det så att vi fortfarande att inte kan kombinera saker, alltså förena nytta med nöje?
Varför är det ännu så att vi måste skapa stora parkeringsplatser utanför våra gym och invid motionsbanan?
Måste vi köra bil och motorcyklar, mopedbilar och snöskotrar hela tiden och allstans?

En velomobil är som gjord att jobbpendla med. Den ideala pendlarresan med en velomobil är ca 20km en väg. Man hålls torr oberoende av vädret. Man kan pendla och köra velomobil nästan året runt. Det tilläggs-roliga med velomobil är att man kommer upp i betydligt högre hastigheter än med cykel.

När man kör velomobil så mår också psyket mycket bättre - man trampar hela tiden med ett litet leende på läpparna...

Slutligen är velomobilåkning för mig också "konst", där konst är en visuell upplevelse som sätter igång energiflöden, engagemang och tankar. Konst är för mig estetik och skönhet men också politik och aktivism. Velomobilåkning är aktivism som sätter igång flöden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar