Satsningar eller inte satsningar på lätt trafik


Jag skrev detta först på Facebook. Men sedan kom jag på att ämnet är för viktigt för att bara "sjunka ner" i tidslinjen utan att det är någon som hinner att reagera och ens se mina åsiketer
 http://online.osterbottenstidning.fi/Artikel/Visa/41204

Jag har verkligen väntat med spänning på vad enketen kring trafiken och speciellt satsningen på den lätta trafiken i nejden och för mig viktiga Nykarleby skall leda till. I dagens ÖT kan vi äntligen få läsa vad satsningarna är. Jag citerer: "Ett av målen är att främja cyklandet i regionen. 
Därför vill man i planen skapa tryggare förhållanden för fotgängare och cyklister.  
"Om planen ska genomföras fram till 2025 kostar det i Jakobstad 11,2 miljoner, Nykarleby 4,3 miljoner och Pedersöre 6,6 miljoner euro."
 
VA? BEHÖVER MAN INTE SATSA MERA ÄN SÅ I NYKARLEBY?


Vad vill man då göra i Nykarleby?:
 "I Nykarleby vill man dra nya cykelvägar bland annat längs Topeliusesplanaden och Juthasvägen.
"
VA? Skall man avvisa en trafikfil i Topeliuseplanaden för cykel?  Varför skall just Juthasvägen få cykelväg? Juthasvägen har ju redan cykelväg från Munsalavägen till Juthbacka och sedan vidare en bit mot Forsbacka... 
Och sedan skall man sänka farten ytterligare till 30km/t!? Att göra det är väl inte så dyrt egentligen...? Men att det skulle vara en "satsning"...? 
Hmm
? "Hängbron vid Juthas granskas och rivs vid behov."! I

 ÖT kunde vi också läsa att Nykarlebys "trafiksatsning" också skulle handla om att endera stänga av eller riva gång och cykelbron över ån vid Forsby. Vad är det för "satsning"??? Att riva?
 Och vad är "Brogatan"? Är det inte helt enkelt "Stora Bron"? Skall den flyttas?

Slutligen:
 "Gatubelysning på landsväg 749 mellan Frillmossavägen och Lillsoklot." 
Är det en satsning att satsa på att lysa upp den mörka skogen mellan Frill och Socklot?  
Vem har man tänkt att skall börja vandra och cykla i mörkret där - mera än att det gagnar bilåkarna - på ett mycket ifrågasatt sätt i och med att bilar nog har egna lampor?
 Nu blev också jag en aning cynisk! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen