Projekt sommarstuga / villa

Jaha... så står vi där vid en ny epok. Vägvalet och beslutet är taget.
För några dagar sedan fick jag, efter alla dessa år, nu till en början muntlig förfoganderätt över mina föräldarars så mycket kära klenod och ögonsten, sommarvillan på Monåstranden i Munsala.

Alla somrar, så länge min mor var något så när i skick och vid god hälsa, så vistades föräldraparet på "villan". Alla möjliga saker har installerats. All möda i världen har offrats så att de kunnat uppleva den optimala friheten och känsla av avkoppling och riktig semester.
Jag var typ tio år när de första spadtagen och de första hammaslagen togs på denna ljuvliga plats. Tomten köpts av Eugen Svanbäck.

Först byggdes bastubyggnaden och därefter så småningom också den stora kapell-liknande villan uppe på klippavsatsen.

Nu har då alltså stafettpinnen givits över från pappa till mig och den nya generationen efter mig. Mamma är borta sedan ett par år tillbaka och han orkar inte mera se att platsen de så mycket älskat förfaller till ingens nytta. Nu kommer jag, min fru och mina barn att ställa den i ordning igen.
Tanken från min sida är att skapa en relativt neutral framtoning och få bort så mycket som möjligt av "personighet" med bibehållen grundsjäl och havsnära stämning så att alla vi med våra olika livsstilar kan dela på denna oerhört vackar skatt.

Stilen kommer att vara "semester- fritidshus". Ett slags "hus för alla". Alltså få eller inga personliga greijor som hindrar andra att känna sig hemma...

Här är utgångsläget:



 





Kommentarer

  1. Grattis, vad tycker familjen?

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Här firade vi dina föräldrars 40-års bröllopsdag 1992. Kommer jag rätt ihåg bjöds det på potatis och kalops. Det var en riktig högtidsdag med strålande solsken. Jag tror jag kommer att minnas den dagen förevigt, kanske mest för det var mycket kärlek och bara det där att "brudparet" hade bemödat sig att bjuda hela släkten på middag på en villa. :-)
    Vill minnas att du höll på att surfa på monåvågorna den dagen. (men det kan lika bra ha varit en annan gång). Jag tror att du körde en Citoen på den tiden, som "höjde" sig när man startade den.
    Jag har också tagit över familjevillan. Det är otroligt jobb att hålla husen i skick, hålla bort vass och sly, för att inte nämna gräsmattorna... Det blir inte många vilodagar per sommar.
    Önskar er ALLA en fin sommar!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde säga att villatomten varit i släktens ägo. Eugen var min farmors brorsson. :-)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen