Strada med velonaut hos fotografen
Fredagen 14.3 var en fin dag för PR-Photo Shoot för min "huvudsponsor" Yrkeshögskolan Novias räkning. Fotograf var skolas grafiska planerare Simon Gripenberg. All credit till honom och hans fantastiska öga för komposition och ljussättning! Resultatet blev i min mening enastående. Notera att Simon tagit Stradans parti och fotograferat i s.a.s. rätt höjd och ger på så sätt velomobilens skönhet full rättvisa.
Men är inte Stradan en skönhet?! Jämför man med en bil så ja... den ser konstig ut. Men jämför man med tja, sig själv. Så är den i min mening helt enkelt tjusig!
Jag är bara så nöjd med helheten och det "fräsigt sportiga", "vintage/retro" utseendet. Jag är också mycket glad åt att jag valde vit färg till Sinner DaHooden (takhuvan).
Men är inte Stradan en skönhet?! Jämför man med en bil så ja... den ser konstig ut. Men jämför man med tja, sig själv. Så är den i min mening helt enkelt tjusig!
Jag är bara så nöjd med helheten och det "fräsigt sportiga", "vintage/retro" utseendet. Jag är också mycket glad åt att jag valde vit färg till Sinner DaHooden (takhuvan).
![]() |
Hemåt i riktning Nykarleby. Här utanför Jakobstads Museum. Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Utanför Jakobstads Museum. Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Här passerar jag Café After Eight i Jakobstad Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
På innergården vid Campus Allegro, Jakobstad. Notera Robert Backs gula Waw-velomobil i bakgrunden. Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
![]() |
Foto: Simon Gripenberg © YH NOVIA |
Skönhet är ju alltid i betraktarens ögon men nog har den former alltid som ingenting annat.
SvaraRaderaÄr det en cykel?
Om man exakt skall beskriva vad en velomobil är så är det en renodlad trehjulig liggcykel med kaross eller aerodynamisk överbyggnad. Velomobiler har funnits ända sen början av 1900-talet men har aldrig blivit mer än en "trampbil" eller "leksak". Men nu när nya sofistikerade teknik och material kommit så är enligt oss "velonauter" en del av framtidens trafik. Velomobiler körs dock ännu främst i och kring tätorterna i norra Tyskland, Belgien, Frankrike, England och Holland. Men det finns också en velomobilkultur i norra USA och södra Canada runt de "stora sjöarna" samt i Australien. De främsta av velonauterna är riktiga "natur- och klimatidealister" där den främsta användningen är jobbpendlig i stället för bil samt långfärdscykling. Vissa har också en el-hjälpmotor inmonterad. Men inte jag! ;-)
SvaraRaderaSkönhet... tja? Men i.o.f.s. så tycker jag nog att den ser "häftig" ut. Speciellt med hooden/huvan påmonterad. Eller...? Kolla bara t.ex. bild no 3 uppifrån! Riktigt fräsig!! ;-)
SvaraRaderaAtersa0gan_eDes Moines Allison Reed https://wakelet.com/wake/N9csjPhUTZFbNQ9FpOVEh
SvaraRaderabrilbuledoors