"Lugna gruppen" - Cykelträning / motionerande på cykel

Hej!

I dag skriver vi 2:a maj 2013.
Cykelträningen har för de flesta inom NCK kört igång. Så också naturligtvis för mig. Vid nuläget ligger jag rätt bra till visavi min träning/motionerande (våres saldo ligger just nu på 1400km).
Under hela vinterhalvåret har jag främst hållit igång med att dra ett antal spinningpass och då främst "distansspinning" på söndagar. Därimellan har jag också nu på vårterminen dragit kortare spinningpass på torsdagar och också försökt ge mig ut på vintercykling i mån av möjlighet och tid.
"Tid" har jag i och för sig just nu rätt mycket av tack vare ett alterneringsledighet från jobbet. Men hur som helst så finns det ju massor av annat att göra och ser man på ålder och andra "hindrande" faktorer så behöver också kroppen numera tydliga återhämtingsdagar.

I går var jag ut på min andra gruppcyklig med föreningens medlemmar. Totalt var vi hela tio stycken som samlades på Nykarleby torg kl 13. Genast från början märkte jag att gruppen bestod av olika typers cyklister med olika mängd träning bakom sig och också säkert med olika typ av målsättning med träningen.
Innan så sammankallade vi via det eminenta forumet/gästboken på vår hemsida och också via Facebook. Det funkar tydligen mycket bra!

Vi rullade iväg mot Jakobstad med, redan från början, rätt god fart i den förliga västliga vinden. Farten skruvades upp, som vanligt, redan vid utfarten av Nykarleby och vi låg rätt snabbt uppe i farter kring 35km/t.

Vid Jakobstads torg möttes vi av typ 8 cyklister till. Efter en stunds diskuterande varthän vi skulle styra vår försa-maj-tur så siktade största delen av gruppen näsan mot Esse med målet att runda Nådjärv och Purmo. Det fanns också några som ville ta sig mot Kortesjärvi. Men hur som helst så for hela gruppen i riktning Edsevö...
Det var under denna lilla resa som jag märkte att det fanns cyklister bland oss som nu redan blev tveksamma till den periodvist uppskruvna och också rätt "ryckiga" farten. Någon uttryckte också sin farhåga över att de inte vill fortsätta med gänget.

Nu vill jag här framföra min kritik (som också är självkritik) mot att vi / man skriver innan vi åker på gästboken och på FB att turen skall gå i "lugnt tempo".
"Lugnt" är för mig, och jag tror också de flesta andra vet att "lugnt" här betyder +-30km/t. Om man sedan i något medvindsavsnitt eller i någon utförslöpa ökar till 35km/t så är säkert inget problem.

Redan vid Edsevö desimerades gruppen med någon åkare och under resans gång så var majoritetsgruppen hela tidan "tvungen" att vänta in någon enstaka åkare som helt enkelt inte orkade hänga på i trycket och farten i motvinden.
Nu vill jag här absolut inte kritisera farthållarna och de ivrigt starkare cyklisterna. Jag själv tyckte att det inte var särskilt svårt att acceptera att gruppen fick lite här och där vänta in mig eller någon annan.
Efter flera års erfarenhet av kompisarna i gruppen och de enskilda cyklisternas styrka så vet jag att ingen ser något problem i att lite rycka och trycka i här och där. Det hör liksom till om man förstår olika "koder" och "juonor" i gruppcykligens dynamik. Det är heller inget problem att vänta in cyklister som släppt för stort hål och där "gummibandet brustit".

Det jag däremot nu lite retar mig på är att vi gärna vill ha fler cyklister som vill komma med i gruppen och vill lära sig mer och också se charmen i att få cykla tillsammans. Det är då vi inte skall "bjuda in" och skriva att vi skall cykla i "lugn fart" och sedan redan från starten sätta iväg i ett "mörande tempo".
Här finns också ett ytterligare problem... När gruppen sedan har väntat in den som inte riktigt orkade med kommer upp till den väntande gruppen så vidtar resan igen utan att den som man väntat på någonsin får vila.

På senaste styrelsemöte beslöt NCK att inte ordna en "onsdagsgrupp" med en agenada att cykla i ett lugnare tempo d.v.s. den "lugna gruppen". Den gruppen skulle cykla i typ +-30 km/t. D.v.s inte i en medehastighet på 30 utan den allmänna farten kan gärna pendla vid 30 men medelhastigheten kan vara vid 27... Det om det!

Nu tänker jag här gå ut och invitera igen, också denna sommar, till en "lugna gruppen". "Lugna gruppen" "medlemmar" meddelar naturligtvis sina stattider på FB "NCK-träning" men också naturligtvis på gästboken och kanske också via en sms-lista. Få se...?
Att "lugna gruppen" nödvändigtvis alltid skulle samlas på onsdagar torde inte numera vara en regel ...men varför kunde man inte hålla den idén levande?

Kör hårt kära NCK kompisar!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen