Byte av velomobil

Lördagen 2.4 var dagen när jag överlämnade min gamla velomobil Strada till sin nya ägare. Så värst gammal var den kanske ändå inte, men hur som helst så känner jag ändå lite så.
Jag har ägt den sedan december 2013 och genom det lärt mig massor av saker. Jag vill nästan påstå att jag genomgått någon slags transformation visavi inställning till cykling, motion och ja... t.o.m. fått en ny syn på livet rent filosofiskt.

Genast när jag fick pengarna på kontot så beställde jag en ny velomobil. I och för sig så är det eller har varit några större problem med Stradan men jag tänkte som så att skall jag ännu i mitt åldrande liv satsa på en kvalitetshöjning så var jag tvungen att slå till nu och inte sen... någon gång.

Quest Carbon

Bilden här bredvid har stått som slutlig inspiration på den "velomobiel.nl QUEST carbon" jag nu beställt och som jag väntar på att skall anlända i slutet av april.
Velomobilen är gjord i 100% kolfiber och är därför kanske en aning lättare än min gamla Strada. I och för sig så är den heller ingen super racingmodell men trots allt är den för mig ytterligare ett steg mot mer aerodynamisk och kanske ett litet steg snabbare. Inbillar jag mig...
Quest och Strada är tillverkade av samma företag i Holland med namnet velomobiel.nl. Det är en firma som har funnits länge med i branschen och som enligt mig därför håller en mycket hög kvalitetsnivå.
Det som avgjorde mitt val av just denna modell var a) i stort sätt lika bra packutrymmen som Stradan b) den skall vara heldämpad och bekväm c) den skall vara "snabbare" än Stradan d) den skall vara "snygg" e) velomobilen skall vara synlig i trafiken i olika väder och klimat - främst bakåt f) skall vara praktisk vid pendling OCH... g) jag skall kunna få en ny genast här innan sommarsäsongen 2016 :-)
Läs: http://en.velomobiel.nl/quest/
Min beställning on-line 8.4


Velomobil Milan

Jag hade nog ett antal velomobiler uppradade innan jag gjorde mitt val. Jag funderade bl.a. på "Milan SL carbon". Den är en av världens snabbaste och i min smak mycket häftig. Minus här är att den är mycket tight och trång och inte så rymlig för bagage etc. Med tanke på var och på vilka vägar jag kör så är inte Milan den mest optimala med tanke på hur låg den är. Men den är häftig!


go-one
Go-One EVO-K är en annan modell jag funderat på. Den kallas för "världsmästar" velomobil. Jag tycker att den är mycket läcker. Men fortfarande är den enligt mig för trång och opraktiskt "racing-style".


df
"df" var länge ett mycket allvarligt alternativ men stupade främst på två saker: leveranstid och just för trångt packutrymme.
För övrigt så tycker jag att detta fordon är mycket fint och snabbt.
Tidigere hette df också "Strada df" p.g.a. att man på Velomobiel.nl" kanske tänkte att man skulle så småningom ersätta den gamla Stadan med denna, men snabbt bröt designern Daniel Fenn sig ut och började tillverka modellen i egen regi...

Fler inspirerande bilder av Quest:




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen