Nya Questen har anlänt

Den 31.5 anlände min nya Quest Carbon med hemleverans och slutlig lyfthjälp av goda grannen. Det var en högtidsstund. Väntan har varit en aning tung ända sedan jag sålde min gamla Strada till Stockholm den 1.4. Men nu har den så kommit min "pralin" min "hen" som jag skämtsamt någon gång kallat den till. Trots att jag gärna skulle se velomobilen som "hon" så skulle det inte alls passa sig i detta sammanhang. Pratar man om båtar så tycker jag att man gärna kan använda sig av ett femininum men alltså inte här. :-)Jag har nu redan provar hen ett antal kilometrar och kan genast notera den skillnad jag hoppades på. Questen är påtagligt snabbare i alla lägen. Hen har naturligtvis sina begränsningar. Men de brister jag har konstaterat i bl.a. ökad och obekväm svängradie på typ 11-12 m i jämförelse med Stradans 8 är mycket marginella på en s.k. skala. Jag skall här bara vara en aning mer observant när jag närmar mig rondeller och snävare gatkorsningar. P.g.a. en smalare hjulbredd är Quest också mer instabil än just Strada som har sina hjul s.a.s. synliga och inåtvinklade. Men när Quest har inbyggda framhjul så är den per automatik mycket mer strömlinjeformad och "hal". Quest är också betydligt längre och slankare och drar därför inte luften efter sig.
Enligt en grov uppskattning så kan jag konstatera att jag nu kör nästan 10km/t snabbare!!??. Medelfarten har ökat från 28 till typ 38-40 i normal landsvägsåkning! Det kommer troligen inte att dröja länge innan jag har en medel på över 40 km/t under mina jobbpendlingsresor. Därmed så underskrider jag också halvtimmen! Här alltså något att jobba på. :-) Varför den totala medelhastigheten trots allt ännu stannar på 35-36 km/t under mina jobbresor beror till största delen på att jag tar kurvor och rondeller och också stadsrullningarna mycket försiktigt och sakta.

Under senaste vecka har jag också fått påklistrad min sponsorlogo: konstrundan 2016

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen