Året går mot ett slut...

Allt har en ände, ett slut. Så naturligtvis även detta år 2012...

Jag har haft ett rätt jobbigt år med allt möjligt, hit och dit.
I jobbet har det varit ett av det mera slitsamma åren. "Konstskolan" har flyttat till Jakobstad och campus Allegro. Flyttarbetet var mycket anstängande och genererade tydliga stresstecken. Samtidigt har också skolan och utbildningsprogrammet drabbats av nedskärningshot och t.o.m. hot av nedläggning. Kampen har varit tuff med olika typer av strategiarbeten kring mål och resultat och olika slag av arbeten med nya läroplaner etc.
Utbildningsprogrammet tog samtidigt detta år in en rekordstor grupp med fantastisk potential och kraft.

Under det gångna året har också den fasta lärarkåren varit decimerad med allt vad de innebär av tillfälliga lösningar och temporära inhopp.
Som tur så har vi nu under hösten haft till gång till en "praktikant" i form av en konstnär från Skottland som hjälpt till med praktiska saker inkussive en del lärarjobb ute i ateljéerna.

Året tar nu som sagt slut. Ett år som tagit så pass hårt på krafterna att jag kände mig nödgad och tvungen att ta s.a.s. "time-out" och ansöka om alterneringsledigt, vilket jag nu har fått beviljat.
Alla papper är inskickade och alla funktioner har satts igång för ett ljuvligt, fritt viloår. Min ersättare på jobbet är i sin tur vår kära skottska "praktikant". Den enas bröd är nu då alltså den andras möjlighet!

Jag ser fram mot ett mycket annorlunda år fylld av egen tid av konstnärligt arbete, mycket motion och träning, hemmapysslor (städning, matlagning, snöskottning...), en del resor och renoveringsarbete på villan.
Jag tänker mig också att använda min tid åt en del webbabete s.s. Österbottens konstnärförbunds hemsida, en uppdatering av den egna webbsidan och den egna konstportfolion i form av webb-pdf och i papperformat.

Mina "nyårslöften", givna härmed i god tid...:

Tema "cykling"
1) Gå ner 5-7kg.
3) Träna minst 3ggr/vecka.
4) Underskrida mitt tidigare Vätternrundanrekord på 8:50 (ifall väder och allt annat klaffar).
5) Delta i alla motionslopp arrangerade i nejden.

Tema "konst"
1) Producera massor av nya grafiska blad.
2) Producera en grafikportfölj till förmån för den ideella föreningen Mwanza Street Project / Mwembe r.f.
3) Engagera mig för ett "Grafikens Hus" i Nykarleby. Alltså arbeta för att "Nesslers Tryckeri" kan uppstå i form av ett slags visitors center i den gamla "Köttkontrollen" som finns som granne till Nykarleby Museum.

+

Renovera vår fina villa i Monå.

+

Blogga nästan varje dag.

Vägen upp till Mogan skall jag helt säkert köra på ett flertal gånger nu
när hela familjen skall semestra på Gran Canaria inkommande
"sportlov".


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen