SINNER DaHood anlände.

Genast när jag väl hade bestämt mig för vilken typ av velomobil jag ville ha så var det också klart att jag skulle skaffa ett "tak" till den. Men vilken typ var däremot en svårare fråga. Efter en tids funderande och vägande hit och dit föll dock beslutet rätt bekvämt ner på en Sinner daHood av kolfiber.
Jag har nu totalt ett par månader kört nercabbat med bara en neoprenkrage runt halsen med halva huvudet som stuckit upp. Man ser det bra på bilden som Cay tagit i mitt senaste blogginlägg där bara mössan och ett par blåa glasögon syns. Resten av huvudet med näsa och mun är inne i velon.
Det körläget har hela tiden varit en aning obekvämt, främst när jag trycker i så har jag en tendens att sjunka ett par centimeter och därmed har sikten minskat ännu mer.
Det finns en 5-6 olika typer av "hoods"/huvor som passar på Strada. Men den vanligaste är fortfarande DaHood från Sinner. Den har funnits med rätt länge och har fortfarande sin karaktäristiska långa överbyggnad med separata öppna sidorutor och passar till många velomobilmodeller.
Det som jag räknar in som mycket viktigt är att jag gärna vill ha kontakt och öppen sikt in i velon. Jag vill kunna kolla gps hitta reglagen och knappar, men främst kunna dricka obehindrat. Det är just drickandet som alls inte fungerade med neoprenkragen påmonterad. Öppningen kommer då så nära att munnen nästan tar i kanten och gör att det inte alls går att hantera en flaska eller något annat.
Det här betyder att jag vill att framrutan skulle vara så långt borta från ansiktet som möjligt. DaHoods visir är maximalt långt fram ända vid sittbrunnskanten och gör innerutrymmet enligt omständigheterna riktigt generöst.
Man får en riktigt mysig feeling inne i cockpiten och har som sagt mycket bra uppsikt över reglagen och mätare.
De öppna avlånga små sidofönstren ger bra sikt snett bakåt och åt sidan. Andra motsvarande huvor har alla bara ett stor framfönster med ett visir som gör innerutrymmet kortare och därmed trängre (...tror jag).
Valet av materialet kolfiber var för mig endast att hålla ner vikten, som på min glasfiberStrada nog redan är alltför hög.
Färgen är också en aspekt jag filosoferade på en stund. Alternativen var dels estetiska, dels funktionella. En möjlighet var den vackra, svarta och högglansiga kolfibervarianten och en annan var den vita.
Jag vet ju att svart har en tendens att dra till sig solvärme mera än vit. Hur det är i verkligheten vet jag inte mera än att gissa. Men jag utgick från att jag är mycket värmekänslig och svettas mycket lätt i värme. Därför var valet trots allt lätt att välja vit. Och så visste jag ju att helheten skulle bli mycket stiligt med vit hood på vit Strada. Kan inte bli mer än lyckat!

I dag anlände min Sinners daHood via "min" firma velocraft.fi...
Jag måste säga att väntetiden var mycket kort och är nu mycket glad och nöjd med den service jag hittills fått, tack!

Okej... vad tycker man?

Jag är faktiskt mycket nöjd med helheten och utseendet! Och den sitter som ett smäck! Otrolig fin formpassning och helt utan glipor.

Jag fick den som sagt i dag och jag kunde bara inte hålla mig från att fara ut på en liten tur runt i Nykarleby och kolla hur det påverkar innerljudet och bara hur det kändes.
Jag kan bara säga wow!!! Jag är mycket imponerad på den kvalitetshöjning av helheten den skapade. Funktionellt och visuellt...

Underbart! ...väl värt pengarna!



Velomobiel Strada med SINNER bikes DaHood på Nykarleby torg.
Häftig! ...int sant?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen