Velomobile STRADA - hyrd från velocraft.fi
I slutet av september passade jag på att hyra en velomobil från den enda firman som säljer och hyr liggcyklar och velomobiler i Finland. Velocraft.fi som finns i Ekenäs hade just under den tiden hyrt ut en Strada till Toholampi. Det här passade mig utmärkt då jag inte behövde åka hela vägen till Ekenäs. Vi kunde ju dela på transportkostnaderna.
Först tänkte jag cykla hem den från Toholampi - en sträcka på ca 110 km, men efter en stunds övervägan och som helt novis att cykla liggande, så beslöt jag ändå att transportera den i släpkärra.
Det visade sig vara ett bra beslut efter min fösta provtur. Att trampa i en velomobil i jämförelse med att cykla på cykel är nästan som att börja på nytt. Allt känns ovant och märkligt...
Det visade sig vara ett bra beslut efter min fösta provtur. Att trampa i en velomobil i jämförelse med att cykla på cykel är nästan som att börja på nytt. Allt känns ovant och märkligt...
Att hyra en velomobil från Velocraft.fi kostar 240€/vecka.
Velomobile STRADA (http://en.velomobiel.nl/strada/)
Technical specifications | ||
---|---|---|
Length | 2,65 m | |
Width | 0.76 m body/0.80 m outside front tyres | |
height | 0.95 m (unloaded) | |
Weight | 34.5 kg ready, including battery (yellow body) | |
Turning Circle | 8 m (depending on front tyre size) | |
Seat Angle | 35 - 40º (adjustable) |
Stradan med en längd på 2,65 m och bredd 0,80 m rymdes mycket väl i min kärra. Här på en parkering i Kälviä |
Strada är gjord av Velomobile.nl i Holland. Firman tillverkar också den större modellen Quest med inbyggda framhjul. |
Stradan har bra frihöjd och en aning "fetare" däck som även inbjuder till att åka lite "off-road" och på grusvägar. Det är också bra i och med alla farthinder som byggs i våra förorter. |
Denna Strada har en fin frontlampa som kan regleras inifrån. Också några små ledlampor finns som positionslysen för dagskörning. Fungerade utmärkt sa de som mötte mig! |
Stradan fångade onekligen allas blickar som en ovanlig tingest i Nykarleby. |
I Monäs hamn blev velomobilen som nästan en sak för havet. Ser ut som en blandning av kanot och liten bil... |
I och med att Stradan har utanpåliggande hjul så är den mycket satbil i sidovindar och brantare kurvtagning. Den har också en mycket bra svängradie på 8 meter. |
Stardan i majestetiskt ljus i Kantlax hamn |
Här har jag skapat ett kontrasterande möte med en skrotbil på parkeringsplatsen vid Sandåsen i Pedersöre. Man kan här också notera hur fint reflexen fungerar på Schwalbe-hjulsidorna |
Här behöver jag kanske inte kommentera något om "hållbar utveckling och framtida trafikkultur"... |
Att kliva i och ur kräver en aning vighet och övning. Denna Strada hade bara en bakspegel. Bra så... men Kunde vara bra med en andra också på höger sida. Säkerhet framför allt... |
Här är sitsen/stolen uppfälld och man kan se det fina hantverket på detaljerna. Många saker fästs enkelt med kardborreband, som t.ex. kedjeskyddet. |
Akterdelen kan man använda som bagageutrymme. Hit ryms säkert två större matkassar eller sovsäck, tält och extra kläder. Hela velomobilen är gjord av lätt aluminium och kolfiber. |
Som regnskydd och "parkeringstäcke" finns en fin huva av tjock neopren. |
När man parkerar läggs den sista lilla luckan över hålet. Mycket fin finish! |
Här vill jag fästa uppmärksamhet på det fina hantverket och exakta precision som finns i fogar och skarv. Mycket välgjord lack. Stradan är också fint vaxad för skydd mot väder och vind. |
nice bike!
SvaraRaderaYepp! I know... I love it! :-)
SvaraRaderai want it
SvaraRadera