Österbottniska konstnärsförbundet 2012-

1.4.2012

April, april...
Så har jag igen blivit invald i Österbottniska konstnärsförbundets styrelse.
Det är yttrest länge sedan jag varit aktiv i detta förbund. Men i och med att jag beslutit mig att återuppta min konstnärliga verksamhet och göra slag i saken kring min längtan att få skapa egen konst så såg jag detta att engagera mig "fackligt" som en viktigt del av en större helhet.
Senast jag satt med och var aktiv i ÖKF var någon gång typ 1985-96. Därefter var jag tvungen att satsa helt på skoljobbet men också lära mig nytt om t.ex. samhälls- och socialrelaterad konst.
Det att jag nu bestämt mig för ett engagemang i detta förbund har nu också att göra med ett nätverksskapande och min vilja försöka med ett eget bidrag förnya och föryngra förbundet.
I och med att vår konskola nu flyttar till Jakobstad och att vi också tvingas skära ner resurser så ser jag det som ytters viktigt att sammanföra skolan och förbundet till ett fruktbart samarbete där fotfolk och professionella aktörer i hela Österbotten uppfattar vår konstutbildning som sin och Österbottens egen konstskola.
Nästa styrelsemöte håller vi således i Jakobstad den 18.5. Då blir det också troligen en rundvandring på Campus Allegro.
Nygammal logo designad av Eero Nelimarkka
1943. Nu också den officiella logon för
Österbottens Konstnärsförbundet.















Läs vidare om förbundet:

http://www.pohjalainentaiteilijaliitto.fi/osterbot.htm

Det om det...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen