Aukusti Tuhka och idealläget...

Lördag... fint väder!
I dag hade jag som plan på att söka mig ut på en länk. Men fortfarande så sitter mitt astmaslem i luftvägarna så pass hårt att det är värt att hålla tillbaka ännu i dag.
Senare på eftermiddagen väntar en match i innebandyns div 1 för BlueFox damer i huvudsätet!
Under dagen pysslar jag vidare i huset och i ateljén. Jag har fortfarande i mina gömmor massor av fina grafiska blad värda att rama in och högakta.

Helt plötsligt dök också upp ett kort med en bild som betytt och betyder, rent syboliskt, mycket för mig. Bilden är ett träsnitt och ett självporträtt av och med konstnär Aukusti Tuhka (1895-1973) som sitter vid sitt arbetsbord och jobbar intensivt.
Det här ser ut som en arbetssituation som jag alltid drömt om att få uppleva, men aldrig egentligen gett mig den tiden som behövs. Det är en slags utopibild av en idealstund, ett slags livets klimax av välbefinnande.
Bilden utstrålar tidlöshet, ro, tystnad och frid. Men samtidigt finns en koncentration och nerv. Bilden innehåller också massor av för mig så viktig "hantverksromantik".
Jag tror att alla människor, om man bara tänker efter, drömmer om just sådana stunder i livet. Vissa kan ge sig den tid att uppleva den men för de flesta förblir den stunden bara en dröm, en tanke. För mig är den stunden däremot nu mycket nära. Jag har snart en verkstad med allt som behövs. De flesta saker finns där de skall finnas. Rummet (läs: garaget) utstrålar snart t.o.m. en aning Feng Shui med massor av "chi" (positiv energi) :-)

Läs gärna om Aukusti Tuhka också här:
http://www.tuhka.fi/

Aukusti Tuhka, träsnitt 1941

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen