Min astma

En längre tid av mitt vuxna liv har jag dragits med astma och annars bara allergi i form av t.ex. excem och kronisk snuva plus lättirriterade ögon.

En orsak varför jag satsade på att bygga upp min grundkondition och började cykla var just min astma. Alla vet vi ju att med god kondition återhämtar man sig lättare och man bygger upp starkare motståndskraft mot förkylningar.

År 1998 var det år när jag började tänka på motion. I.o.f.s. så hade jag nog hållit på med olika fysika aktiviteter tidigare, bl.a. windsurfing, telemarskidning och segling men då bara när det bagav sig, inget där mellan.
1998 fick jag mitt första riktigt allvarligare astmanfall i vuxen ålder. Jag har en gång tidigare haft ett anfall och det var i samband med mitt avslutande år vid konstindustriella högskolan, 1981.
I samband med anfallet 98 genomgick jag en grundlig undersökning med olika typer av belastning och undersökningar både lokalt på Hvc men senare också vid lungpolikliniken i Jakobstad. Då fick jag ordinerad förebyggande medicinering för både långsiktig och akut använding.

Mediciner jag använder mig av är:

  • Bricanyl - utvidgande, inhalator (torde användas mera sparsamt i och med att den pulshöjande bieffekten)
  • Oxis - utvidgande, inhalator med längre effekt
  • Pulmicort - cortison, inhalator. Förebyggande cortison för att hålla bort den kroniska inflamationen i lungor och luftrör en astmatiker bär på
  • Heinix - antihistamin, piller. För högre motståndskraft i samband med olika irritationer under livets väg (s.s. hösnuva, klimatväxlingar, pälsdjur - här främst katt, damm, mögel...) jag använder antihistamin året runt. Heinix är också bra för excem och hudproblem.
+

  • Cortisonkur i pillerform i samband med akuta, svårartade anfall. Dessa piller skall intas i "nertrappande form" dagligen: 6+6+5+5+4+4+3+3+2+2+1+1


En bild ur en kommnde serie på tema hälsa, hypokondri och vetenskap
foto: LS©2012




















Nu har det då alltså hänt igen att jag, efter julens alla fröjder och intryck, troligtvis fått i mig en sådan dos av irriterande ämnen att "glaset rann över".
Natten efter 13-dagen (söndag-måndag) var det fullständigt omöjligt för mig att sova på ett normalt sätt. Lungorna pipade och det knarrade i luftrörern. Det kändes s.g.s. omöjligt att andas på ett normalt sätt.

Nu har jag, som jag alltid gör i dylika sammanhang, konsulterat "min läkare" Jorma Rantanen och fått löfte om att utöka medicineringen och också inleda en cortisonkur i pillerform som jag kan säga att fungerar som "dynamit" på alla sätt.

I och med att cortison är ett hormonpreparat så kan jag genast förstå varför det räknas som doping i idrottssammanhang, man får nästan omedelbart en känsla av eufori och upprymdhet på ett sätt där kinderna blossar och andningen öppnas på ett otroligt sätt. Efter att jag nu tagit min andra portion på 6 piller så förstår jag och min kropp varför en nertrappning skall ske för att kroppen inte skall överbelastas till farliga nivåer.

När nätterna tidigare störts av andtäppa och vissel i lungor och allveoler så stördes senste natt av upprymdhet och "piggelinkänslor". Men då gick det rätt bra att läsa... ;-)

Nu är jag alltså på bättringsväg. Allt i huset har sanerats från julens retningar, nyårslöften har givits och oxveckorna har startat. Snart börjar en för mig intensivare "träningsperiod" med två spinningpass i veckan som jag själv drar och med flera olika typer av utomhusmotionsrundor när vädert tillåter (min astama tillåter inte kallt väder). Därtill skall jag också försöka besöka gymmet för att särka övriga delar av kroppen.

Läs mera om astama t.ex. här:
http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Astma/

bild: 1177.se – landstingens och regionernas gemensamma
webbplats för råd om vård



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen