Inramningsprocessen fortsätter

Onsdag morgon... och min astma fortsätter, men den är allt mera under kontroll. Medicineringen är i full gång. Jag tog nyss en uppfriskande promenad på typ 3km med hundarna. Skönt väder... man märker nu tydligt att ljuset håller på att återkomma och dagarna blir allt längre. Åtminstone så vill jag inbilla mig det.

Jag har nu i ett par dagar, som jag här tidigare skrivit om, ramat in olika typer av grafikblad och teckningar jag samlat på mig under åren. Men nu senast så ramade jag dock in ett grafiskt blad som ägs av Roger Broo som donerat en stor del av sin konstsamling till Campus Allegro.
Grafikbladet, som jag inte kan analysera vem som gjort det, är en mycket fräsch och fräck komposition i serigrafiteknik (tror jag).

Bladet var tidigare ingasad i s.k. "riffiram" som helt enkelt är ett glas som klämts fast direkt mot bildytan. Det här är ett mycket dåligt inramningssystem som i längden kan vara fördande för bilden och färgen. I princip skall det grafiska bladets, fotografiets, teckningens bildyta ha en luftspalt att "leva under" annars så kan saker hända när t.ex. luftfuktigheten i rummet ändras eller när det blir utsatt för olika typer av ljus. Jag kunde se att saker hade hänt också här. Som tur hade glaset spruckit så att jag märkte det som höll på att ske!
Som ram valde jag en enkel trälist som jag betsade mörkbrun för att vara så diskret som möjligt. För övrigt så fick bladet en syrafri passepartoutkartong runt och en dito kartong på baksidan för att förhindra all slags syraattack!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen