Konstutbildning i "bibelbältet"

Ja, men... 
Dagen/veckan började med en smäll! I radion fick man höra om saker kring mitt egna arbete i allmänhet och konst- och kulturutbildningar i något som man kallade för "bibelbältet" i synnerhet. Naturligtvis så vet ju vad man menar när man säger och pratar på detta förlegade sätt där man rent generellt vill nedvärdera ett helt samhälle. 
Hon som påstod "Vad fasen gör Novia och Åbo Akademi i Jakobstad? Jag kan inte tänka mig någon annan ort som skulle vara mindre lämpad för en konst- och kulturhelhet än vad Jakobstad är." ...heter Barbro Schauman, från Åbo.
Det som gör mig mest upprörd är hur Barbro nedvärderar Jakobstad rakt av. Och på det sättet hon gjorde det på, blev bara så fel. Hon gjorde som vanligt, när man generaliserar, och drog alla över en kam och helt enkelt nedvärderade mig, mina kollegor, vänner och hela det fina samhälle vi har här i Jakobstadstrakten. Hon menade att det inte görs konst här och att det inte finns någon kultur värd att högakta. Så blev tolkningen...
Bara på grund av att Jakobstad ligger inklämt under ett "bibelbälte" och är därav inte värd att ha ett levande konst och kulturliv. Fantastiskt dumt blev det bara! 
Varför fick Barbro Schauman det utrymmet hon fick i Yle?
Hon är ju en lektor vid Åbo Akademis hankensida och har inget att göra med konstutbildning över huvud taget! Här måste en s.k. hund ligga begraven!
Nu gäller det först att ta reda på vad detta "bibelbälte" är så att vi får klarhet av helhetsbilden!
Jag själv bor och trivs här i Jakobstadstrakten. Trots det så lider jag inte alls över att jag skulle vara för "bibeltrogen" eller över huvud taget "kyrklig". Kanske för lite... vem vet? Men inte blir jag förtryckt eller utslipad/polerad av någon bibeltrogen människogrupp. Det är helt säkert! Tror jag... ;-) 

http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=234975

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen