Om spinning som träningsalternativ

Okej... spinning är och kan vara så mycket. 
Trots att det är till synes/synbarligen mycket "enformigt" och enkelt.
Varje spinninginstuktör har en egen filosofi och egna principer hon/han går efter. Utgångsläget är dock fokusering och användning av fantasi och en stor andel positivt tänkande.
De flesta spinningklasser pratar man ofta om en transformation av fokusering från den stela situationen som ett gym eller en sal utstrålar med spinningcyklar uppradade efter och bredvid varandra och med deltagare som trampar på stället utan att röra sig ut fläcken.
Spinning ser ut som cykling, men är dock så långt som det bara kan vara från just cykling.
När man cyklar ute och deltar i eventuella lopp eller bara är ute och tränar så är utgångsläget alltid att förbruka tid med minimal energispill.
När man deltar i spinning så är situationen mer eller mindre det spegelvända. Under spinnig skall man under en viss, på förhand uppställd tid, slösa och nöta på så mycket energi man bara kan. Man talar ofta om förbränning...

Många spinninginstruktörer pratar ofta i fantasi om landskap med raka vägar, om motvind, om uppförsbackar och nerförslöpor. Allt för att få deltagarna att komma in i ett slags "flow", ett driv i en tidsdimmensoion där allt flyter på så att man t.o.m. kommer ifrån tanken på att det de fakto tar ont och pulsen är så hög att kroppen hela tiden vill påverka viljan och hjärnan att lägga av.
Som hjälp för att komma in i detta flow är därför en medryckande musik alltid ständigt närvarande. Man vill också göra atmosfäern i lokalen en aning diffus och "mysig" med kanske dämpad belysning och eventuella tillägg av extra ljuseffekter och t.o.m. videoprojektionet med cykel- eller musikfilm som inspiration och fantasiframkallare. Någon spinninginstuktör använder också levande ljus...
Spinningistruktörer jobbar alltså med egna filosofier som skall motivera och inspirera deltagarna till gott träningshumör.

Guppen i en spinningsklass är sällan homogen med deltagare som har samma mål med sitt deltagande. Vissa tränar för att komma igång bra inför inkommande cykelsäsong. Vissa tränar för att bränna bort någon extra kilo. Någon annan har spinning endast som en del i ett allmänt, mångsidigt motionerande etc. etc.

Jag är nuförtiden också spinningistruktör.
Jag har en bakgrund i att över huvud taget inte alls motionera till att vid typ år 1999 första gången bestämma mig att starta ett intensivt "motionerande", för att efter något år gå över till att kalla det "träning" som sedan, på "gamla dagar", har format mig till att bli en renodlad "elitmotionär" med ambitioner att cykla mot klocka och utmana egna uppställda mål.

Jag har nu dragit grupper i spinning i snart två år inom Arbis i Nykarleby. Mina kunskaper, inspiration och erfarenheter samlar jag från andra spinninglärare, tittar och lärser en hel del på nätet. Men den största inspirationskällan är dock min bakgrund som lärare och viljan att jobba i grupp där jag själv känner mig bekväm i en handledarsituation. Den största inspirationen får jag från mitt musikintresse och mitt stora intresse för rytm och kontraster.
Jag börjar alltid mina kurser med: "låt musiken bestämma takt, tempo och kadens!"
Missförstå mig inte nu här. Mina pass är absolut inga discotek på cykel eller överhuvud taget inte koreografi. Men när mina pass är som bäst så är de mycket intensiva och "dansanta" ;-)

Jag utgår nuförtiden mycket sällan, eller aldrig från fantasi om landskap med uppförsbackar eller motvind. Mina pass är ofta pulsbserade med focus på kadens och rytm som musiken bestämmer. Här hjälper också om man använder sig av en pulsklocka.
Det måste här sägas att det tog en tid innan jag fick deltagarna att förstå detta. Men nu... woow Vilket flow och vilken intensitet det är! I like it!
Jag vill till slut illustrera det jag här ovan skrivit om. Ett antal länkar som jag tycker beskriver saken bra:

1) Landskap (utan hänsyn till musik och rytm) - men ändå en ganska fin presentation av vad dat handlar om - men för mycket prat! ;-):
http://www.youtube.com/watch?v=FPhOJI3M2_0&feature=related

2) När allt blir för mycket koreografi, show och töntigt:
http://www.youtube.com/watch?v=lIDkxacxfyY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=WMeJ4eR1j7Y&feature=related

3) När allt blir för mycket meditation och "Gurudyrkan" (fånigt!!!):
http://www.youtube.com/watch?v=rNaLBfKbOVI&feature=related

4) När allt slår över och blir bara för mycket med rökelse och tokigheter:
http://www.youtube.com/watch?v=6IP9NktZLoU&feature=related

VÄLKOMMEN MED PÅ ETT FARTFYLLT SPINNINGPASS!

Snart följer mina musiklistor för mina spinningpass...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen