Kort statement om "Konstskolans" flytt till Jakobstad


Jag vill gärna saxa ut ett svar jag skrev på Facebook här om dagen.

Jag menar att det kanske får s.a.s. en bättre tyngd och värdighet om jag också publiserar det på min blogg. 

Kommentaren här nere handlar om ifall den framtida plaseringsorten för konstutbildningen blir eller inte blir en "statusutveckling" när den nu flyttar från Nykarleby till Jakobstad.

Jag har alltid tyckt att regionen Kronoby (Terjerv-Nedervetil-Kronoby)-Pedersöre (Esse-Purmo-Lepplax-Kållby-Bennäs-Sansund-Sundby)-Larsmo (med alla dess öar och delar)-Jakobstad-Nykarleby (Jeppo-Munsala-Pensala-Socklot-Nykarleby landskommun) och också t.o.m. Oravais-Maxmo-Vörå som min helhet! Om det behövs så kan jag också fortsätta mot Kvevlax, Smedsby och Vasa...

Jag har mycket svårt att vara "knutpatriot". Patriot på ett positivt sätt, ja! Men tar man ner det i en mindre skala så har jag mycket svårt att se någon skillnad på t.ex. nykarlebybor och jakobstadsbor och deras egenheter som gör att man bör dra upp en mur. 
Jag tycker att Nykarlebyregionen (eller jakobstadsregionen) nuförtiden skall ses som en helhet med ett gemensamt ansvar. 



Avståndet mellan Nykarleby och Jakobstad är 19 km från torg till torg. Jämför man här med något så är avståndet från typ Helsingfors järnvägsstation och Vanda/Hfors flygfält 21 km! Kanske ingenting för de flesta. Men allt handlar ju om hur man ser på saken.
För studerande är Jakobstad dock en aning större ort än Nykarleby, med en aning fler gator och betydligt fler och mer "infrastuktur". Det vet alla! ...och så är det!

Nu har ju jag att göra med ungdomar med sina speciella behov. Kollektivtransporter mellan Jakobstad och Nykarleby är ju usliga. Konststuderande och studerande gement i högskolor är människor som ofta inte har råd med och är inte ens intresserade av att ha en egen bil.

Låt mig fortsätta och ta det ytterligare ner på en praktisk nivå.
Järnvägsförbindlesen finns i Bennäs, Pedersöre. Från Bennäs ordnas hela tiden en effektiv skytteltransport in till torget. Detta är en mycket bra maknadsföringsaspekt! Lägg därtill att  flygbuss från Kronoby finns sedan länge som service. 
Att ta sig vidare från dessa transportcentraler (Bennäs och Kronoby) är s.g.s. omöjligt till Nykarleby! Tyvärr...

En annan viktig punkt är också att jag vill jobba med ungdomar som skall hitta ett jobb som konstnär. Då skall faktiskt konstnärsrollen ständigt kunna omvärderas. För mig som ansvarig blir då bl.a. ÅA och deras pedagogikkompetenser en mycket viktig samarbetspartner. Naturligtvis är också musikutbildningen i musikhuset viktiga kollegor som vi måste kunna umgås med i vardagen.
Vilka samarbetspartners utanför skolan finns i Nykarleby? 

Men... ja! Jag vet...! 
Kanske Vasa skulle vara ännu bättre! ...eller Åbo ...eller Hfors? Men nu anser jag att Nykarleby- Jakobstadsregionen behöver sin konst- och kulturutbildning och konstutbildningen behöver också denna region!

Den tiden är tyvärr förbi när "Svenska konstskolan i Nykrleby" var en förberedande och grundläggande utbildning! Nu är NOVIA up bildkonst en kandidatutbildninng (BA) med helt andra krav. 

Här kommenterade jag endast det tredje stadiets YH nivå, inte andra stadiets YA utbildning! Det är en annan historia...

Kommentarer

  1. Den primära frågan är väl för vem en utbildning existerar. Skulle kunna tänka mig att det i första hand är för dem som ska studera men jag kan ju ha fel. Efter si och så många år inom utbildningen kan man konstatera att lokaliseringen verkligen påverkar ett och annat hos unga människor. Som allt annat är det där individuellt. Några trivs och andra vantrivs. De som trivs och har ro att ägna sin kraft åt studierna är sällan ett problem men den skara som av en eller annan orsak dräneras på energi för att de finner Nykarleby betungande på ett eller annat sätt bidrar givetvis med bekymmer - primärt för sig själva och sekundärt för utbildningen.

    Det senare kan inte tas "personligt" ur ortens synvinkel. Det är ju inte staden i sig som är fel.

    Frågan är om något överhuvudtaget är "fel". Unga människor på väg ut i nya liv har nog generellt en önskan om upplevelser som kanske inte alltid kan uppfyllas på mindre orter. Jag skriver alltså ordet "generellt" eftersom (repeterat) dylika saker alltid är individuella.
    Det finns garanterat någon som kunde ägna fyra år av studier ute på Norrskär (undertecknad inkluderad).
    Är då utbildningsinstansen misslyckad om den inte kan tillfredsställa dessa individers samhälleliga sociala behov? Det kan jag aldrig tänka mig.

    Utbildningen som sådan (läroplan, schema, innehåll, spännande gäster, projekt osv.) ändrar inte med lokalisering. Eller möjligen justeras vissa detaljer men inte till något mätbart bättre utan bara till något annat. Men om färre studerande riskerar falla in i någon form av problem (typ "lappsjuka"... lite grovt skrivet) som gör att de inte orkar ta sig till utbildningen varje morgon så blir utbildningen ur ett engagemangsmässigt perspektiv bättre. Ju fler som jobbar i samma riktning desto mer resultat.

    Är Jakobstad en bättre studieort än Nykarleby? Med tanke på unga människors behov är svaret logiskt sett ja! Vasa är t.o.m. ännu bättre och sedan är det bara att räkna upp allt större platser in till absurdum. Var drar man gränsen?
    Men givetvis skall sådana frågor också vägas mot en hel hög andra aspekter. Det får bli en annan gång.

    beslutsfattare har valt Jakobstad. Personligen kunde hade jag nog tidigare andra alternativ men sådant prat är inte konstruktivt i nuläget. Jakobstad blev det och då ska det jobbas för att få den flytten gjord i positiv anda och med goda visioner. Allt annat är fel mot de studerande som ska gå utbildningen men även fel mot utbildningen i sig. Jag hoppas verkligen att man inte behöver höra fler mediala uttalanden som det som hördes efter jullovet. Sådant hjälper varken studerande eller utbildare. Snarare tvärtom och då borde ett visst ansvar infinna sig.

    Av: Robert Back

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Nya Questen har anlänt

Låtlista för spinningpass

Gammal, liten, grafikpress till heders igen